بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان که در انگلیسی با نام Word Of Mouth Marketing یا WOM نامیده می‌شود زمانی رخ می‌دهد که علاقه‌ی مصرف‌کننده به محصول یا خدمات یک شرکت در گفت‌وگوهای روزمره‌ی آن‌ها منعکس می‌شود.

این نوع بازاریابی به‌طور طبیعی از تجربه‌های مشتریان ناشی می‌شود و معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که تجربه‌ای فراتر از انتظار داشته باشند.

بازاریابی رایگان

این بازاریابی عملاً به‌عنوان تبلیغ رایگان عمل می‌کند و شرکت‌ها می‌توانند با ایجاد فرصت‌های مناسب، این فرآیند را تشویق کنند. به همین دلیل، بازاریابی دهان به دهان را به‌عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی شناخته‌اند.

بازاریابی دهان به دهان

این نوع بازاریابی تأثیر شگفت‌انگیزی در موفقیت کسب‌وکارها دارد؛ از یک رستوران محلی تا شرکت‌های بزرگ مانند کوکاکولا یا حتی شبکه‌های اجتماعی قدرتمندی مثل فیس‌بوک و پلتفرم‌های موفقی همچون دیجی‌کالا و اسنپ. آنچه این شرکت‌ها و برندها را به موفقیت رسانده، همین قدرت بازاریابی کلامی است که مشتریان به‌طور طبیعی درباره محصولات و خدمات صحبت می‌کنند و آن‌ها را به دیگران توصیه می‌کنند.

بازاریابی دهان به دهان

یکی از نکات جالب در بازاریابی دهان به دهان این است که ۹۲ درصد مصرف‌کنندگان پیشنهادات دوستان و خانواده خود را بیشتر از هر نوع دیگری از تبلیغات باور می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین سرمایه‌ی یک کسب‌وکار، مشتریان فعلی آن است، زیرا اعتماد و ارتباطات میان مصرف‌کنندگان می‌تواند قوی‌ترین راه برای جذب مشتریان جدید باشد. برای مثال، پینترست یکی از موفق‌ترین نمونه‌های استفاده از بازاریابی دهان به دهان است.

این پلتفرم با اتکا به محتوای تولید شده توسط کاربران (پینرها) رشد چشمگیری داشت. بنیان‌گذار پینترست از کاربران وفادار خود خواست تا تجربیاتشان را با دوستان خود به اشتراک بگذارند و با راه‌اندازی یک کمپین کوچک و مؤثر، این تعامل را تشویق کرد. نتیجه این بود که دنبال‌کنندگان پینترست از ۳ هزار نفر در سال ۲۰۱۰ به ۲۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ افزایش یافت.

بازاریابی دهان به دهان

در مجموع، بازاریابی دهان به دهان به معنای برانگیختن گفت‌وگوهای طبیعی و تأثیرگذاری بر نظرات مردم در مورد یک برند، محصول یا رویداد است. بازاریاب‌های دهان به دهان به دنبال ایجاد موضوعات قابل بحث هستند و از قدرت مرجع‌سازی استفاده می‌کنند تا مردم به‌طور خودجوش درباره‌ی برندها صحبت کنند و این زنجیره‌ی ارتباطات، سرنخ‌ها و فرصت‌های فروش بیشتری برای کسب‌وکارها ایجاد کند.

تازه های سیب سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up